Publicat de: Alexandru - Claudiu RÂŢĂ | Mai 10, 2011

Vestul Sălbatic, FărădeLegea şi studenţii mei. Gala Profesorului Bologna 2011

VĂ MULŢUMESC!

Gala Profesorului Bologna. Proiectul este construit pe conceptul de „învăţământ centrat pe student”. Profesorii Bologna sunt oamenii care aduc un plus de valoare educaţiei din România, care formează generaţii şi sunt modele pentru studenţi. Fiecare dintre noi are un profesor special, căruia îi datorează o alegere crucială, o descoperire entuziastă, un dascăl care şi-a pus amprenta asupra vieţii lui. Fiecare dintre noi se întoarce, în timp, la autoritatea unui pedagog care l-a îndrumat pe calea cunoaşterii, care i-a dăruit sentimentul că poate deveni cel mai bun. Cel mai adesea, lucrurile autentice pe care le purtăm cu noi sunt chiar persoanele speciale cu care ne înconjurăm. Atunci când vorbim despre  valorile din sistemul de învăţământ, ne gândim, fără doar şi poate, la profesorii de elită, acei dascăli care au ştiut să fie şi călăuzitori de spirite. Răspunsurile date de ei la întrebări arzătoare pe holurile facultăţii cântăresc uneori mai greu în dezvoltarea noastră intelectuală decât cursurile complexe predate după programă. Atunci când excelenţa profesională întâlneşte şi articulează excelenţa umană, avem de-a face cu un adevărat maestru, care nu are nevoie de recompense şi alte recunoaşteri în afara celor venite de la discipolii care au reuşit în viaţă.

Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România


Aceasta a fost premisa de la care a plecat  Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România atunci când i-a provocat pe studenţi să îşi premieze „cei mai tari” profesori. Adevărata provocare, însă, a fost de partea sistemului de învăţământ românesc, adeseori încremenit într-o paradigmă nefuncţională. Atunci când vorbim despre un sistem, vorbim despre norme şi despre oamenii care veghează ca aceste norme să fie respectate,  astfel încât să formeze o instituţie vie şi funcţională.

Este ceea ce am surprins noi (ANOSR) când am realizat că schimbarea şi îmbunătăţirea sistemului educaţional înseamnă identificarea şi promovarea acelor mecanisme care şi-au dovedit eficienţa, pentru ca mai apoi să adaugi altele noi şi adaptate epocii în care trăim. Oricât de învechite şi nemodernizate ar fi sălile de curs sau bibliotecile, oricât de greu ar fi accesul la bibliografia de specialitate, sistemul educaţional din România are un capital major: pedagogii dedicaţi. Să îi cunoaştem şi prin ei să construim o paradigmă exemplară, am gândit când am demarat proiectul deja răsunător „Gala Profesorului Bologna”.

Secvenţă din ediţiile precedente

Rod al dezbaterilor unei comunităţi care reuneşte studenţi din toată ţara, preocupaţi de nevoia acută a schimbării în sistemul de învăţământ superior, Gala Profesorului Bologna a ajuns la cea de-a patra ediţie. Modelând relaţia privilegiată profesor – student, una deopotrivă academică şi umană, am creat un cadru în care studenţii şi pedagogii lor de elită să poată dialoga. De ce era nevoie de un eveniment special creat pentru ca interacţiunea aceasta să fie posibilă? Tot ce trebuia era găsirea unui mod prin care să facem mai mulţi studenţi să ne spună despre profesorii lor tari, iar noi să îi promovăm şi să îi punem în legătură, în speranţa că pe termen lung, interacţiunea dintre oamenii valoroşi va crea şi mai multă valoare. O confirmare care vine să sublinieze rolul constructiv al proiectului este faptul că prima ediţie a „Galei Profesorului Bologna” a avut loc în cadrul unui  eveniment de amploare, intitulat „Constructio Accademica”.

Cine este Profesorul Bologna? Orice dascăl „autentic” şi „tare”, care depăşeşte graniţele disciplinei pe care o predă, punând în joc elementele esenţiale ale celui care îndrumă minţi şi suflete. Un profesor care îşi învăţă studenţii să înveţe şi le deschide drumuri. Întocmai de aceea, un dicton folosit adesea pentru acest proiect ambiţios este chiar „marii profesori care ne inspiră!”. De la prima ediţie la cea de-a doua, numărul profesorilor înscrişi în competiţie a crescut de patru ori, ceea ce demonstrează că şi studenţii aveau nevoie să le dea cineva cuvântul şi să îi recompenseze, la rândul lor, pe dascălii de excepţie. Ulterior, acest număr al profesorilor nominalizaţi a crescut considerabil cu fiecare ediţie care trecea.

Procesul de selecţie a „profesorilor Bologna” este unul cât se poate de metodic şi de serios: după ce studentul îşi nominalizează un dascăl sau mai mulţi pe site-ul www.ProfiTari.ro, motivându-şi alegerea, studenţi special pregătiţi din toată ţara fac evaluarea: participă la cursuri şi discută cu studenţii şi cu profesorii. Aşa s-au născut 52 de „profesori Bologna”  în prima ediţie a Galei, 122 de „profesori Bologna” la cea de-a doua ediţie a Galei, 116 „profesori Bologna” la cea de-a treia ediţie a Galei Profesorului Bologna şi respectiv 101 profesori premiaţi în cadrul celei de-a patra ediţii. Dar ce este mai important, este că astfel a fost construită o nouă paradigmă a învăţământului românesc, care a reprezentat şi o ruptură faţă de atitudinea de pasivitate.

Mai mult decât atât, beneficiile pe termen lung ale proiectului încep deja să se vadă: din ce în ce mai mulţi studenţi se implică, şi promovează dascălii pe care îi consideră valoroşi. Astfel, ei îşi manifestă intenţia de a fi implicaţi în procesul de educaţie şi de a aduce un plus semnificativ de valoare sistemului de învăţământ superior românesc.

(ANOSR Gala Profesorului Bologna – descriere)

ANOSRDescriere evenimentGala Profesorului Bologna

ANOSRPrezentare organizaţieAlianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România

ANOSR Lista profesorilor premiaţi Gala Profesorului Bologna, ediţia a IV-a, Cluj-Napoca, 2011

ANOSRProgram evenimentGala Profesorului Bologna, ediţia a IV-a, Cluj-Napoca, 2011

Alexandru Râţă - Gala Profesorului Bologna 2011

„Mă gândesc dacă a rămas cineva fără mulţumiri, adică ne-mulţumit, iar dacă totuşi este astfel, aş dori să dăruiesc un mulţumesc-rucsac, unul care să le cuprindă pe toate şi pe toţi. Ca fapt divers, vreau să vă fac şi o mărturisire, un fel de confesiune: în momentul în care am primit mesajul-invitaţie, am observat două locaţii – Cluj-Napoca şi Bologna. Mi-am făcut bagajele convins că este vorba despre o călătorie, ştiind despre cursele companiilor aeriene care zboară între Cluj şi Bologna. Nici n-am fost prea departe. Atât vreau să vă spun, am 27 de ani şi, până acum, fac cea mai frumoasă călătorie din viaţa mea!”

(Alexandru-Claudiu RÂŢĂGala Profesorului Bologna, Cluj-Napoca, 2011)

Cred cu convingere că pasiunea poate fi un dascăl mai bun decât sentimentul obligaţiei, iar singura şansă de a scăpa efectului coruptibil al laudelor este să continui să lucrezi urmând acelaşi ideal.

Supravieţuind unui gest foarte puţin nobil (săvârşit de nişte omuleţi neinteresanţi nici măcar pentru dumnealor), impresionat peste măsură de sprijinul celor care au crezut în mine şi onorat de o distincţie greu de egalat măcar în plan personal, devine tot mai greu să te împaci cu faptul că, printre cei bine intenţionaţi, există rateuri care se fălesc cu interesul inventat şi mimat pentru Cauza Comună.

Gestul studenţilor mei mă va călăuzi de-a lungul tuturor vicisitudinilor acestui Demers, aducându-mi alinare, tărie şi o rigoare de neabătut, ce mereu va rămâne în picioare. Voi pleca abia atunci când va fi să mă duc, când Misiunea se va încheia. Şi o voi face cu aceeaşi eleganţă!

VĂ MULŢUMESC!

Spectacolul trebuie să continue…

Această prezentare necesită JavaScript.

Alexandru-Claudiu RÂŢĂ

SemnaturaAlexandrurata

NewLogoPost


Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat asta: